Et viktig ledd i behandlingskjeden
Våre oppfølgingssentre er kjernen i stiftelsen CRUX sitt oppfølgingsarbeid. Vi har lang erfaring med å jobbe med mennesker i denne sårbare fasen av livet. Ettervernet blir ofte regnet for å være det svakeste leddet i behandlingskjeden - og noe av det aller viktigste. Det er en stor utfordring å utvikle et oppfølgingsarbeid som kan ivareta deltakere med ulik problematikk og behov. Oppfølgingssentrene skal være rusfrie tilbud hvor deltagerne trygt kan ha med seg barn, partner og støttespillere. Sentrene gir også tilbud til brukere i legemiddelassistert rehabilitering.
Tilbud
Deltagerne får tilbud om:
- samtaler
- rådgivning
- arbeidstrening
- turer
- fellesskap
- måltider
- aktiviteter
- hjelp i forhold til det offentlige hjelpeapparat
Tilbudene varierer fra virksomhet til virksomhet. For mer detaljert informasjon viser vi til virksomhetenes egne sider.
Deltakerorientert metode
Stiftelsen CRUX sitt oppfølgingsarbeid har et helhetlig fokus. En tverrfaglig arbeidsgruppe i CRUX har utviklet «arbeidshjulet» som er en deltakerorientert metode for å sikre og forbedre vår helhetlige og systematiske oppfølging innen områdene bolig, økonomi, familie/nettverk, aktivitet og helse. CRUX fikk støtte av helsedirektoratet til å utvikle metoden.
Metoden er faglig forankret i empowerment, recovery, salutogense og sence of coherense, SOC (Antonovsky), samt traumebevisst omsorg. Arbeidshjulet er godt egnet for kartlegging, bevisstgjøring, motivering og oppfølging i henhold til individuelle mål. Metoden ble tatt i bruk ved CRUX oppfølgingssentre fra 2019.
Den metodiske tilnærmingen er individuelle samtaler, grupper, aktiviteter og fellesskapsbyggende tiltak. Målsettingen er å styrke den enkeltes selvbilde, bedre sosiale ferdigheter og bidra til økt mestring hos mennesker som er i en sårbar fase i livet. Vi arbeider tett sammen med våre deltakere. De uttrykker ulike behov, og det lages individuelle avtaler om innholdet i oppfølgingen. De fleste har egne ansvarsgrupper hvor også våre ansatte kan delta dersom det er ønskelig.
Brukermedvirkning
Deltakerne bidrar i stor grad inn i oppfølgingsarbeidet. De avgjør selv hvilke problemstillinger de vil ha hjelp til å ta tak i. De bidrar også i oppgaver knyttet til den daglige driften, og ikke minst i planlegging og gjennomføring av aktiviteter. I CRUX har vi også et erfaringsnettverk som kan komme med innspill til alle nivåer i organisasjonen.
Ansatte
Ved virksomhetene er det ansatt miljøterapeuter, miljøarbeidere og arbeidsledere. De fleste har høyere utdanning og lang erfaring fra feltet. Det er ansatt virksomhetsledere, som har et overordnet ansvar for driften lokalt.
Frivillige
Ett av særpregene ved CRUX mestring og fellesskap er de mange frivillige medarbeidere som er tilknyttet dette arbeidet. Disse gjør en fantastisk jobb. De frivillige bidrar inn i arbeidet på en annen rolle enn ansatte fagpersoner. De fungerer også som et bindeledd til aktiviteter som deltakerne kan engasjere seg i.
Organisering
Virksomhetsleder rapporterer til direktør ved hovedkontoret i stiftelsen CRUX i Oslo. Det ledes av generalsekretær, og har et bredt spekter av oppgaver, med et særlig ansvar for å sette ut i livet stiftelsesstyrets vedtak.
Samarbeid
Noe av det særegne ved oppfølgingsarbeidet er et omfattende samarbeid lokalt med kommuner, NAV, kriminalomsorg, behandlingsapparatet, menigheter, diakonale- og andre frivillige organisasjoner.
Økonomi
Økonomien for oppfølgingssentrene er et lappeteppe av tilskudd fra stat, kommuner, fylkeskommuner, stiftelser/fond/legater og gaver fra bedrifter og private.