- Ved å bruke de nye utleggskodene, forenkler og sikrer vi at utleggene blir ført rett, sier økonomisjef Øyvind Hov.
Økonomiavdeling arbeider med endringer i hvordan vi skal levere utlegg og reiseregninger. En av endringene er at vi vil ta i bruk utleggskoder. Det er allerede opprettet en god del utleggskoder som er tilgjengelige når det legges inn utlegg. Disse kan brukes, men må ikke brukes. Det er mulig å hoppe over dette feltet, og bruke kostnadsart som tidligere.
- Vi vil jobbe med disse kodene fremover for å få god beskrivelse slik at det blir enkelt å søke, men siden de nå er synlige var det viktig for oss å gi dere denne informasjonen, sier Hov.
Hva er fordelen med å bruke utleggskode?
- Sikrer at kostnaden blir ført rett
- En del parametere i utlegget settes automatisk slik at dere slipper å fylle ut feks rett konto i regnskapet
- Skriver dere «bruker» vil dere få opp alle utleggskodene som vi foreløpig har definert mot bruker
Eksempel:
Kode 101 – Brukere – Kafe, restaurant og takeaway vil da automatisk definere at kostnadsart er 4020 og konto er 4513 – Brukere – Kafe og takeaway.
Nytt design på utleggsmodulen
- I løpet av kort tid vil det skje en endring på utleggsmodulen. Vi vet foreløpig ikke hvordan dette blir, men den skal få et bedre brukergrensesnitt. Den gamle løsningen vil være operativ parallelt med den nye, men vi kommer med mer informasjon når vi har dette, legger han til.