I Steinkjer har fosterhjemsavdelingen funnet en enkel, men fin måte å nå folk på. Gjennom t-skjorte-rullering hos lokale butikker har CRUX hjem etablert en lavterskelform for synlighet og merkevarebygging, som vekker engasjement både i butikkene og på sosiale medier.
Synlighet i hverdagen
– Vi ønsket å gjøre CRUX mer synlig for folk flest og potensielle samarbeidspartnere. Derfor begynte vi å tenke utenfor de vanlige rammene, og lette etter steder der folk ferdes i hverdagen, forteller fagkonsulent Silje I. Stensland som er initiativtaker til prosjektet.
Ideen var like enkel som den var effektiv: La butikkansatte bære t-skjorter med CRUX-logo i to dager, samtidig som de har informasjonsbrosjyrer tilgjengelig i lokalet. Enkle hjelpesetninger gjør det lett for ansatte å svare hvis kundene lurer på mer om CRUX og fosterhjemsarbeid.
– Det krever lite av butikkene. De forplikter seg ikke økonomisk, og får i tillegg omtale i CRUX sine kanaler. Vi lager videoer og innlegg på Facebook og Instagram som takker for deltakelsen. Det gir synlighet også for butikken selv – en vinn-vinn-situasjon, forklarer hun.
Engasjement skaper effekt
Særlig de mindre, lokale butikkene har vist seg å være positive til å delta. – Mange ønsker å bidra fordi de bryr seg om tematikken. Det er meningsfullt for dem å støtte et initiativ som handler om å gi barn trygge hjem, sier hun.
Butikkene får også god drahjelp gjennom CRUX sine sosiale medier, med sponsede innlegg og levende stories som løfter både formålet og de som bidrar. Bedriftens sosiale engasjement kan generere et godt omdømme.
Så langt i år har fire bedrifter deltatt i én runde, og flere står for tur. Mot slutten av året planlegges en større avslutning på prosjektet i samarbeid med Visit Fosen og Hurtigruten.
– Jeg velger nye bedrifter for hver runde og varierer mellom kommuner. Det gjør at vi når bredere ut og skaper mer engasjement i flere lokalmiljø, sier hun.
Mer enn markedsføring
Prosjektet handler i bunn og grunn om mer enn synlighet – det handler om relasjon og fellesskap.
– Når vi viser hvem vi er, skaper vi også tillit. En t-skjorte kan starte samtaler. Og når samtaler oppstår, åpner det dører. Det er det CRUX handler om – å være nær, synlig og til stede i livene til mennesker i sårbare situasjoner


