Gå til innholdet

En nylig publisert rapport fra VID vitenskapelige høgskole fremhever hvordan ideelle velferdsorganisasjoner skaper positiv merverdi for brukere, pårørende og samfunnet – utover det som tilbys av offentlige og kommersielle aktører. Studien viser at ideelle aktører har særtrekk og tjenester som skaper positiv samfunnseffekt (impact) og dermed en særlig merverdi.

Foto: Unsplash

Forskningsprosjektet, ledet av professor Gry Espedal ved Senter for verdibasert ledelse og innovasjon, har utviklet et eget rammeverk for å måle fire typer merverdi: funksjonell, altruistisk, emosjonell og sosial.

Prosjektet er gjennomført av VID finansiert av CRUX, Diakonhjemmet, Stiftelsen Diakonova Haraldsplass og Blå Kors.

Viktige funn (hentet fra rapportens oppsummering):

  1. Fra bestillere og tildelere er det en oppmerksomhet knyttet til at ideelle velferdsleverandører lar overskudd fra virksomheten gå tilbake til produksjon av velferdstjenester mens kommersielle leverandører lar eiere få utbytte.
     
  2. Den funksjonelle merverdien knyttes til ideelle velferdsaktørers fleksibilitet, engasjement av frivillighet og evne til å utvikle tillitsbaserte tjenester, noe som oppleves som annerledes enn det offentlige kan tilby. Ideelle har ofte en virksomhet preget av mindre byråkrati, og kan dermed gjøre raskere endringer enn det offentlige.
     
  3. Mange ideelle organisasjoner har vært pionerer i utvikling av velferdstilbud og opparbeidet seg betydelig kompetanse over tid. Denne kompetansen blir sett på som viktig for å drive effektiv tjenesteproduksjon i samarbeid med det offentlige.
     
  4. Flere ideelle organisasjoner har en fordel i forhold til at de har lettere tilgang til og mobiliserer frivillige som hjelper dem i den daglige driften.

Sitater fra rapporten

«Ideelle organisasjoner bygger sine tjenester på sosiale, kulturelle og religiøse verdier. Brukerne opplever at de blir tilført tid, omsorg og også vist kjærlighet
- Fra intervjuer med bruker

«Du treffer ikke mennesker på NAV-kontoret. Du må trekke kølapp. Du må snakke gjennom mikrofon. Klokka går … Men når du kommer til ideelle organisasjoner, blir du møtt på en helt annen måte.»
– Offentlig tildeler

«De har en virksomhet preget av mindre byråkrati og kan dermed gjøre raskere endringer enn det offentlige.»
– Kommunal bestiller

Praktisk betydning

Rapporten peker på at ideelle organisasjoner må bli tydeligere på hvordan de formidler denne merverdien i anbuds- og tilskuddsprosesser. Bestillere ønsker at ideelle fremhever innovasjonskraft, frivillighet og evne til å skape håp og sosial inkludering.

Rapporten er ikke en samfunnsøkonomisk analyse.

Om prosjektet

Forskningsprosjektet bygger på intervjuer med brukere, pårørende og offentlige bestillere, samt en spørreundersøkelse blant 456 ansatte og ledere i ideelle organisasjoner. 

smi-rapport-eiere-og-forskereForskere og finansiører av SMI-prosjektet, øverst fra venstre: Per Gunnar Kartstenson Dahl (Virke), Anita Ellefsen (Blå Kors), Jørn-Henning Theis (Diakonova Haraldsplass), prosjektleder Gry Espedal (VID), Ingunn Moser (Diakonhjemmet), Jorunn Hallaråker Heggelund (CRUX) og forsker Øystein B. Hellevik (VID)




smi-rapport

📘Last ned hele rapporten her:
Espedal m.fl. (2025): Ideelle velferdsorganisasjoners særtrekk, merverdi og impact (PDF)
 

📎Les mer om prosjektet på VIDs nettside:
vid.no/nyheter/slik-bidrar-ideelle-velferdsorganisasjoner-til-merverdi


Vi i CRUX tar med oss funnene og gratulerer VID med et spennende prosjekt. Dette er en viktig start for å kunne dokumentere ideell sektors merverdi.

Oppdatert