Gå til innholdet

Bergfløtt Behandlingssenter egenproduserte opera ble en suksess.

Tilståelsen
Bussjåføren i passiar med en busskunde.
”Jeg, Meg og Bussjåføren” heter forestillingen som ble spilt for to fulle hus 9.-10.mars i aulaen på Sylling skole. Operaen er i to akter, med 30 sanger laget av pasientene ved Bergfløtt Behandlingssenter. Historien handler om bussjåfør Hans Ronny og rørlegger Gunnar og deres kompliserte liv. Historien belyser temaer som: å bli mobbet, ekteskap og mishandling, kjønnsidentitet hvor en mann ønsker å være kvinne, og blir det.

Sammensveiser pasienter og ansatte
-Alle synes det var kjempemorsomt og var kjempefornøyde, forteller Brita Vethe, virskomhetsleder ved Bergfløtt. - Det er brukt mye tid på forestillingen og et slikt prosjekt er med å sammensveiser pasienter og ansatte. Operaen er laget gjennom demokratiske prosesser der alle ”eier stoffet”. Alle pasienter har vært med - enten laget historien, tekst og musikk, kulisser og PR. Andre var bak scenen under forestillingen, fotograferte eller gjorde andre oppgaver - og de var alle kjempestolte. Vi var overrasket over at så mange kom! Det var både pårørende, pasienter, samarbeidspartnere og andre institusjoner fra kommunen tilstede, sier Vethe.

Samarbeid med Høgskolen i Volda
Prosjektet er basert på metodikken ”Write an opera”, som kommer fra England og er opprinnelig beregnet på skoleklasser. To representanter fra Høgskolen i Volda har lært opp fire ansatte på Bergfløtt i metodikken. Elizabeth Oltedal er en av dem. Hun er førstelektor og underviser til daglig i musikk. – Det tar tid å jobbe grundig med dette. Vi sier at for 60 timers innsats får du ut 10 minutter opera. Vi kontaktet Covent Garden som sier at så vidt de vet har ikke metodikken blitt brukt på psykiatriske pasienter før. I dag har jeg reist hit for å se resultatet av prosessen på Bergfløtt. Jeg har snakket med noen pasienter nå, som sier at de har opplevd prosjektet som interessant, utfordrende og gøy, forteller Oltedal.

-Selv kom jeg i kontakt med metoden i 2004 og har brukt den på elever og studenter. Jeg vet også at barnehager har satt opp egen opera. Jeg er fasinert av den krative og demokratiske prosesser. Kreativitet kan ikke brukes opp, det bare baller på seg. Samtidig må man hele tiden jobbe med ”Kill your darlings”. Tåle at egne ideer forkastes, og samtidig jobbe videre med andres ideer. I Norge er det så vidt jeg vet jobbet med denne metodikken i Kristiansund, Volda og på Stord, samt at Universitetet i Tromsø har hatt Write an opera-kurs som har gitt 15 poeng studiekompetanse.

Prosjektet er støttet av: Høgskolen i Volda, Lier kommune, Sangløftet, Sylling skole.
Oppdatert